Moje kuchcikowo

Smak życia i chwila wytchnienia przy dobrej lekturze

Wpis

czwartek, 14 marca 2013

Pokochaj olej rzepakowy

 

Z badań które zostały przeprowadzone w 2011 roku wynika, że chociaż olej rzepakowy używany jest w większości polskich domów, wciąż bywa niedoceniany, a wiedza na jego temat jest bardzo skromna i nie zawsze zgodna z prawdą. Tak też teraz przedstawię kilka najważniejszych  informacji na temat oleju rzepakowego.

Tłuszcze -niezbędny składnik naszej diety. Tłuszcze pełnią wiele istotnych ról w organizmie człowieka. Są one źródłem kwasów tłuszczowych, steroli oraz ułatwiają wchłanianie przez organizm człowieka witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Około 30-35 % energii powinno pochodzić właśnie z tłuszczów. Dietetycy zalecają ograniczenie spożycia tłuszczów pochodzenia zwierzęcego na rzecz tłuszczów roślinnych, zwłaszcza olejów.

Codzienne spożycie około 2 łyżek oleju rzepakowego całkowicie pokrywa zapotrzebowanie fizjologiczne człowieka na kwas linolenowy(ALA) z rodziny omega-3.

 

Olej rzepakowy to:

bogate źródło deficytowych kwasów tłuszczowych omega-3, które pomagają utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi

bogate źródło steroli roślinnych

wysoki poziom prowitaminy A i witaminy E

idealny stosunek omega06 do omega-3

 

OLEJ RZEPAKOWY W PROFILAKTYCE CHORÓB SERCOWO-NACZYNIOWYCH

Dieta bogata w produkty o niskiej zawartości cholesterolu i nasyconych kwasów tłuszczowych jest podstawą profilaktyki chorób serca. Powinniśmy więc zwracać szczególną uwagę na to, jakie tłuszcze spożywamy i wybierać te najbardziej korzystne z punktu widzenia diety dobrej dla serca. Olej rzepakowy spełnia wymóg prozdrowotnego "oleju nisko nasyconego", a zawarte w nim kwasy ALA i LA z rodziny omega-3 i omega-6 oraz sterole roślinne pomagają utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi. Zbyt wysoki poziom cholesterolu jest czynnikiem ryzyka rozwoju choroby wieńcowej serca. Ponadto olej rzepakowy charakteryzuje się optymalną proporcją kwasów omega-3 do omega-6. Stosunek ten wynosi (2:1) i jest idealny z punktu widzenia potrzeb żywieniowych człowieka. Już 2 g ALA (omega-3) i 20 g LA(omega-6), zawarte w rekomendowanych 2 łyżkach oleju rzepakowego dziennie, pozwolą utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu.

 

Olej rzepakowy zawiera składniki korzystnie wpływające na urodę, m.in. cenne antyoksydanty(przeciwutleniacze):

  • witaminę E- zwaną witaminą młodości, która chroni przed uszkodzeniami na tle oksydacyjnym, zarówno na poziomie białek, jaki komórkowego Dna;
  • witaminę K
  • prowitaminę A (beta-karoten)

 

Doskonały skład i konsystencja oleju rzepakowego czynią go też świetną bazą domowych kosmetyków. Z dodatkiem oleju możemy przygotować maseczki do twarzy czy też na dłonie a nawet stosować na wysuszoną skórę, np. łokci. 

 Olej rzepakowy jest idealnym olejem do zastosowania w kuchni. Może być używany do smażenia i pieczenia oraz na surowo, jako składnik sosów do surówek czy warzyw i baza domowych majonezów. Stosowany podczas smażenia zachowuje neutralny smak i zapach, a potrawy na nim usmażone mają nawet o 5-10 % mniejszą kaloryczność dzięki temu, że olej rzepakowy łatwiej się odsącza niż inne oleje roślinne. Olej rzepakowy doskonale sprawdza się także jako tłuszcz stosowany w słodkich wypiekach. Podgrzany olej rzepakowy z powodzeniem zastąpi stopione masło w każdym przepisie na ciasto biszkoptowe, piaskowe, a nawet drożdżowe.

 

 

Z olejem rzepakowym przygotowałam pikantną surówkę z sałaty i kukurydzy.

 

Składniki:

  • pół sałaty lodowej
  • marchew
  • pół puszki kukurydzy

Sos:

  • 4 łyżki oleju rzepakowego
  • łyżka octu balsamicznego
  • 3 szczypty soli
  • kawałek papryczki chili (bez nasion)
  • 2 szczypty białego mielonego pieprzu 

 

 

Przygotowujemy sos do sałaty. Do shakera lub słoiczka, wlewamy olej, ocet, wsypujemy przyprawy i drobniutko posiekaną papryczkę. Kilka razy potrząsamy shakerem aby wymieszać składniki.

 Sałatę rwiemy na średniej wielkości kawałki i przekładamy do salaterki. Marchew obieramy i ścieramy na tarce o dużych oczkach. Dodajemy do sałaty. Kukurydzę odsączamy z zalewy i wykładamy na sałatkę.

Polewamy sosem i delikatnie mieszamy. Podajemy.

 

Zapraszam do odwiedzenia portalu Uroda i Zdrowie a także do zapoznania się z akcją pokochaj olej rzepakowy .

 

baner

Szczegóły wpisu

Tagi:
brak
Kategoria:
Autor(ka):
sylka_rafcio
Czas publikacji:
czwartek, 14 marca 2013 20:35

Polecane wpisy

Trackback

Komentarze

Dodaj komentarz

  • Gość laura napisał(a) z *.echostar.pl komentarz datowany na 2013/04/02 09:04:47:

    Kwasy omega-3 mają znaczny wpływ także na rozwój mózgu :) Powiedzenie "miej więcej oleju w głowie" nabiera sensu ;)

  • Gość Loras napisał(a) z *.internetdsl.tpnet.pl komentarz datowany na 2013/10/29 10:28:31:

    Niezłe jest to, że ma mnóstwo zastosowań. Ty oczywiście piszesz o kulinarnych, ale z tego co czytałem na tej stronie, to stosuje się go też w paszach, jako dodatek do produkcji olejów w przemyśle technicznym i produkcji biokomponentów. Tylko trzeba pamiętać, że wtedy jest to olej rzepakowy w formie surowej (spożywczy jest rafinowany).

Dodaj komentarz

Kalendarz

Kwiecień 2018

Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

Wyszukiwarka

Autorzy

Kanał informacyjny


Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Odszukaj.com - przepisy kulinarne Durszlak.pl myTaste.pl
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... >

Opcje Bloxa